Några av mailsvaren (samanfattning)

Eftersom jag inte ännu har frågat de personerna som var så vänliga och svarade på mina mail om jag får publicera deras svar här i bloggen så tänker jag inte kopiera hela mailet rakt av utan istället göra en sammanfattning/delvis kopiering av alla de svar jag har fått.

Frågeställningen var följande:

1. Hur går man tillväga för att grunda ett bostadsbolag?

- Skaffa ägar kapital  ( behövs för att få låna)

- Skaffa bostäder

- Skaffa kunder (den lättaste biten)


2. Vad är de viktigaste faktorerna som gör att ett bostadsbolag sedan blir framgångsrikt?


- Att ägna sig åt att hyra ut fastigheter är ofta helt beroende på 3 saker - nämligen - läget, läget och läget. När läget är optimalt kallar man det för AAA. I sådana lägen får du alltid uthyrt och kan alltid krypa ur affärerna också. Problemet är då att marginalen blir lägre i AAA-lägen då alla vill konkurrera med dig där. Likaså är det om man köper en fastighet - priset är högst i AAA-lägen - och där tjänar man minst pengar men säkrast affärer då man kan alltid sälja när som helst.

- Tyvärr så måste man en gång börja och bästa avkastningen på investerat kapital får man alltid ute "på vischan" samtidigt som det innebär hårdare arbete

- Även förhandlingar med en kritgivare till ett förmånligt lån är mycket viktigt.

- Det är inflationen som kommer att göra dig rik

- Ha tillräckligt med kapital och kompetens. Kapital för att klara lågkonjunktur och ränte uppgångar

- Kompetens för att kunna vårda, sköta och serva husen på ett sätt som är effektivt, och långsiktigt ur både husens, myndigheternas och kundernas synvinkel.

 

Kommer antagligen få fler svar. På återseende!

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0